Adam Dschulnigg
070-5447669

Adam hade tidigt intresse i hundar och de fanns med i bilden även under tiden i det militära men det var först 2007 som den första egna hunden kom till familjen och det blev en weimaraner.

Adam fastnade för den jaktliga mångsidigheten i rasen och idag får de (för tillfället 2 weimaranerna) jobba med allt från att vara stående fågelhundar, apporterande på andjakter, stöthundar på drevjakter och som eftersöksekipage.

Förutom en tidigare kortare stund i styrelsen på fyllnadsval har Adam varit aktiv i klubben på många sätt men idag framförallt som jaktprovdomare och instruktör på Weimaranerlägret.

Sekreterare

Mats Wennerberg
070-512 53 87

Mats introducerades till hundvärlden via sin hustru Monika som har haft hundar i hela sitt liv. För ett tiotal år sedan anlände de första weimaranerna i Mats och Monikas liv, Aida och Wena. Alltsedan dess har Mats tillsammans med Monika varit flitiga deltagare på eftersöksprov och fältprov.

– Vi är helt fascinerade av dessa hundar och deras enorma egenskaper. Bättre livskamrater kan man inte få!

Ledamöter

Kadi Harjak

Kadi bor växelvis i Stockholm och Dalarna med sin man Torbjörn och 4 Weimaraner. De har haft Weimaraner sedan 2002 och jagat över egna hundar sedan 2006, har en liten uppfödning under prefixet Snaiper’s sedan 2007. Kadi brinner för rasen, jakten och jaktprovsverskamheten. Nyfiken på hur de jaktliga egenskaperna förvaltas, förändras och utvärderas hos de kontinentala stående fågelhundarna både i Sverige och internationellt, har hon deltagit med Weimaraner på jaktprov i Österrike, Frankrike, Danmark, Italien, Serbien och Kroatien. Kadi har varit avelsfunktionär i SWeiKs avelskommitté 2019-2023. Kadi är jaktprovs- och fullbruksdomare samt medverkar i SWeiKs jaktprovskommitté.

Harri Sillsten
0734-46 34 78
Harri är född och uppväxt i Karlskoga där han bor tillsammans med sin hustru Susanne. Han har 2 grabbar sedan tidigare och 2 bonusbarn. Hundar har kommit och gått men när han träffade Susanne så fick han en weimaraner på köpet.

Harri har jagat sedan 2003 och i jaktlaget har det alltid varit älghundar, 2014 så kom Gimli in i familjen och då väcktes intresset för fågeljakt. Det som fascinerar med fågeljakten är kontakten mellan förare och hund, samspelet!

Mycket av fritiden tillbringas i skog och mark, där hittar Harri lugnet från vardagen även om det är någon övning med Gimli eller att man plockar svamp eller bär.

Madelene Palmgren

Madelene är boende i Kungsbacka med sin man och två tonårssöner. De köpte sitt första weimaraner 2005 och med den introducerades hela fågelhundsvärlden.
Ganska snart tog Madelene jägarexamen men fokus låg på att lära så mycket så möjligt om fågelhundens arbete och att föra hund. Madelene utbildade sig till provledare inom Sweik för ca 14 år sedan.

Idag har de två tikar hemma, Daytona 7 år och Rory 1,5 år och Madelene’s fokus glidit över mer till att få jaga själv tillsammans med de egna hundarna.

Annelie Törnqvist

Annelie lärde känna weimaranern under sin tid i Tyskland, så när hon flyttade hem köptes det ett hus i bergslagens djupa skogar med närhet till jaktmarken. Jägarexamen genomfördes och den första weimaranern flyttade in! Det var dock först med hund nr 2 som intresset för jakt och prov väcktes, den första utbildades till räddningshund. Hon har varit aktiv i klubben sedan 2009, både som sekreterare, ordförande samt provledare. Med numera hund nr 3 jagar hon både skogsfågel och sjöfågel aktivt.

Hon älskar rasens mångsidighet samt brinner för en sund avel.

0739-60 95 99

Micke bor i Sala tillsammans med frun Agneta och 2 weimaraner. De har 2 utflugna barn och 3 barnbarn.

Weimaranern kom in i deras liv av en slump 2005, tanken var egentligen att de skulle skaffa sig en flat men så blev det inte. Nu är de inne på sin fjärde weimaraner, Sky, 2,5 år.

Det Micke tycker är så fascinerande med weimaranern är att det är en väldigt intelligent hund full av energi och ett behov av att göra av med den samtidigt som det är en utmaning att hitta på uppgifter så att hunden tycker det är roligt och meningsfullt. Samarbetet mellan hund och förare är något som fascinerar honom.

Vad det gäller det jaktliga så har det blivit alldeles för lite jakt men en hel del jaktprov men det ska förhoppningsvis bli mer jakt med Sky. De flesta i Mälardalen känner igen Micke som provledare på jaktprov, tillfällen där man får chans att träffa många trevliga domare och deltagare. Detta ger också chansen att få se många duktiga hundar jaga vilket är ett nöje.

Adress till styrelsen:  styrelsen@weimaranerklubben.se

Suppleanter

Liisa Tihinen

Liisa bor i Stockholm, är egen företagare och tycker om naturen, djur och trädgård.

Hennes familj består av maken Kimmo och de gemensamma barnen Alex, 34 år, Alexandra, 32 och Sara, 29. Utöver de tvåbenta familjemedlemmarna så ingår även två långhåriga weimaranertjejer vid namn Pennie och Pixie och en korthårshane, Rio.

Erika Strömberg

Erika är bosatt i Göteborg och har en Weimaranerhane ”Eddie” som är 6 år.  Hon har ett brinnande intresse för träningen och samspelet med hunden. De första åren provade hon på många olika aktiviteter, som lydnad, nosework, rallylydnad, utställning, drag med skidor, viltspår och agility. Men när hon introducerades till eftersöksgrenarna, fältträningen och jakten så kände hon att det var detta som är grejen.

Erika är nyfiken, och alltid hungrig på att utvecklas som hundförare tillsammans med sin hund. Erika värdesätter gemenskapen och utbytet av erfarenheter vid träning och jaktprov högt. Att arbeta med hunden i sitt rätta element slår allt!

Om du vill kontakta samtliga i styrelsen – Skicka epost till styrelsen@weimaranerklubben.se

Utöver styrelsen i SWeiK har följande personer förtroendeuppdrag:

Kassör:
Ann-Sofi Erixsson

Kontaktperson i SKF styrelse:

Medlemsregistrator:
Hanteras av SKK

Pokalfogde:
Katarina Abrahamsson

Rasinformation Weimaraner samt valpförmedling:
Hanteras av avelskommittén

Rasinformation SRHP: